Jak szybko stworzyć fabułę książki – poradnik ze screenami

Jeśli szukasz skutecznego, gotowego wzoru, który pomoże Ci szybko stworzyć fabułę książki, to znalazłeś/aś się w odpowiednim miejscu.

Warto zaznaczyć, że gotowych szablonów na fabułę powieści jest wiele, a to tylko jeden z nich. Dostępny jest jednak w darmowym programie, który bez problemu legalnie pobierzesz na swój komputer i który dodatkowo pomoże Ci przy planowaniu Twojej wymarzonej powieści. Brzmi dobrze?

Krótkie wprowadzenie

Jeśli korzystałeś/aś już z programu Evernote, śmiało pomiń tę część, ale jeśli masz z nim styczność po raz pierwszy, znajdziesz tutaj szybkie wprowadzenie.

Zaznaczę wprost – to nie jest reklama tego programu!

  • Program Evernote z założenia służy do tworzenia notatek na różnych urządzeniach (laptopy, smartfony, tablety) – umożliwia nam dodanie tekstu, zdjęć, video, audio, linków, odnośników do innych plików w programie, a nawet odręcznych notatek.
  • Jest dostępny w języku polskim.
  • W tym artykule opisuję opcje dostępne tylko w darmowej wersji – nie ma potrzeby, abyś kupował/a cokolwiek. Pobierzesz go za darmo tutaj (oficjalna strona producenta): https://evernote.com/intl/pl.

Dlaczego korzystam z tego programu?

Na Evernote natknęłam się na wielokrotnie w artykułach, które polecały przydatne narzędzia to pisania lub pomagające stworzyć fabułę książki. Faktycznie jest to naprawdę przydatne narzędzie do organizacji najróżniejszych notatek dotyczących projektów pisarskich, które dotychczas walały się po całym dysku w moim laptopie i jego tym wirtualnym – dysku Google. Żaden z tych artykułach nie opisywał jednak funkcji, która dla mnie osobiście okazała się najbardziej przydatna. Wbudowane szablony notatek to bardzo ciekawa opcja, która pomoże Ci szybko spisać plan lub nawet stworzyć całą fabułę książki.

Jak stworzyć fabułę książki w Evernote – pierwszy krok

  1. Po wybraniu opcji „Nowa notatka” powinno otworzyć Ci się okno podobnego do tego.

2. Po wybraniu opcji „Szablon”, otworzy Ci się ich pełna lista. Ja wybrałam kategorię „Twórcze pisanie”.

3. Moim zdaniem warto zacząć od „Arkusza fabuły”.

  • W każdym z szablonów arkuszy znajdzie opis, który wskazuje, w jaki sposób możesz z niego skorzystać. Osobiście bardzo polecam dopasować je do własnych potrzeb – dodaj informacje, które uważasz za pomocne, a zrezygnuj z tych, które wiesz, że nie wniosą nic nowego.

4. Ten sam szablon w wersji dopasowanej do moich potrzeb wygląda tak:

  • Powyższy „Arkusz fabuły” uzupełniłabym na początku wyłącznie o podstawowe informacje jak „roboczy tytuł”, „gatunek”, „zarys” oraz „link do szkiców” czy „łącza do notatek związanych z projektem”. Kolejne informacje zostaną udostępnione po zakończeniu kolejnych etapów prac nad tą książką.
  • Uwaga! Po wybraniu opcji w prawym górnym rogu ekranu masz opcję zapisania swojej wersji dokumentu jako szablonu, który posłuży Ci w przyszłości – to nie jest opcja niedostępna w wersji darmowej!

Uważam, że bez względu na to, czy chcesz skorzystać z tego programu i tego szablonu, zanim zaczniesz tworzyć fabułę książki warto przygotować plik, który będzie służyć organizacji wszystkich notatek i plików związanych z tą powieścią (z mojego doświadczenia zawsze jest ich więcej niż jeden plik, w którym faktycznie piszesz książkę).

Jak stworzyć zarys historii w 30 minut

Wybierz „Arkusz zarysu fabuły”:

  • Jest to arkusz, który pomoże Ci przygotować wszystkie podstawowe informacje o Twojej historii. Dla mnie to pierwszy etap, aby stworzyć fabułę książki, która będzie szczegółowym planem tego, co wydarzy się w Twojej powieści.
  • Jeśli masz już wizję tego, jak ma wyglądać Twoja powieść przygotowanie takiego zarysu fabuły zajmie Ci około 0,5 godziny do godziny pracy. Jeśli jednak masz tylko bardzo ogólny pomysł na swoją powieść, warto abyś poświęcił/a na niego znacznie więcej czasu – znacznie łatwiej ustalić podstawowe informacje na tym etapie, niż zmieniać całą fabułę książki w przyszłości.

Bohaterowie Twojej powieści

W tym obszarze jest bardzo wiele różniących się od siebie szkół. Jedne zakładają oparcie całej fabuły książki na głównym bohaterze (jest to niemal konieczne w powieściach psychologicznych) – wówczas przygotowanie takiego profilu bohatera może być niezwykle pomocne, zanim spiszemy konkretne wydarzenia.

Warto powiedzieć jednak, że arkusze konkretnych bohaterów nie są konieczne, aby stworzyć fabułę książki. To od Ciebie zależy, na którym z etapów zajmiesz się postaciami w swojej książce oraz jak bardzo szczegółowe kwestionariusze stworzysz. Uważam, że warto uzupełniać je również w trakcie samego pisania książki, dzięki czemu posłużą nam jako „ściągawka” przy opisywaniu konkretnych cech bohaterów w toku powieści.

Arkusz, który pomoże Ci stworzyć fabułę książki

To już ostatni z arkuszy, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez stworzenie fabuły książki. Znajdziesz w nim klasyczną strukturę 3-aktów, w której:

  • Akt I to wprowadzenie do świata powieści i głównych wydarzeń,
  • Akt II zawiera rozwinięcie akcji oraz tzw. „punk bez odwrotu” oraz „punkt zwrotny”,
  • Na akt III składa się m.in. „punkt kulminacyjny” oraz zakończenie historii.

Jeśli szukasz gotowych wzorów, dzięki którym proces planowania powieści będzie łatwiejszy i przyjemniejszy, to jedno z rozwiązań, z jakich warto skorzystać. A jeśli poszukujesz więcej informacji dotyczących tego, „jak wygląda pisanie książki”, „jak pisać więcej w krótszym czasie” czy „co zrobić, gdy masz pomysły, ale nie ma weny”, to koniecznie sprawdź zbiór artykułów o tym, „Jak napisać książkę krok po kroku. Wszystko, co musisz wiedzieć”.


Mogą spodobać Ci się także:

Jedna uwaga do wpisu “Jak szybko stworzyć fabułę książki – poradnik ze screenami

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.